De knop van 300 miljoen

  • Posted by Lars on 17 June 2010
    |
    2 Comments
    |

Doelgericht

Zoals veel van onze klanten al wel weten, hebben wij nogal een eigen kijk op de ontwikkeling van goede web frontends. Het gaat hierbij om eenvoud, nut, de kunst van het weglaten, "unobtrusiveness" en vooral doelgerichtheid.  Aan het laatste is wat ons betreft alles ondergeschikt.

 

Een webwinkel is gemaakt om een gebruiker zo snel mogelijk van punt A (binnenkomst op site) via punt B (producten bekijken) naar Punt C (afronden transactie) te begeleiden,  punt. Ja "duh",  zul je denken , maar de praktijk is helaas weerbarstiger.  Veel opdrachtgevers zijn niet helder in hun doelen, veroorzaken "feature creep" , willen teveel tegelijk zonder prioriteiten te stellen of hebben simpelweg een zeer uitgesproken smaak m.b.t. het ontwerp ("Jaaaaaa, maar dat knopje,  kan dat niet blauw en knipperend ? Dan valt het wat beter op! "of "Ik weet zeker dat dat mooi is!").

 

Veelal operationele zaken die niet relevant zjin, niet bijdragen aan het bereiken van het doel -of erger nog, afleiden van het doel !

 

It's the user, stupid!

De gemiddelde internetgebruiker wordt zich steeds bewuster van de risico's die gepaard gaan met het achterlaten van persoonsgegevens op websites. Ze wil best wat gegevens aan de site-eigenaar afstaan, zolang ze er maar wat voor terug krijgt (kosten/baten). Tja,  een websitebezoeker lijkt soms wel een mens.

 

In het kader van de registratie van gebruikers is "haal zoveel mogelijk blokkades weg voor de gebruiker !" een strofe die veel van onze opdrachtgevers uit onze mond hebben kunnen optekenen. Het punt is dat je gebruikers niet moet vermoeien met een verplichte registratie puur en alleen omdat jij graag je database wil vullen,  nee, probeer eerst eens de vraag te beantwoorden wat de gebruiker er aan heeft !  Is het echt noodzakelijk dat ik in een online schoenenwinkel een gebruikersnaam en wachtwoord moet aanmaken alvorens ik wat kan bestellen?  Nee , waarom?! 

 

Hoe vaak koop ik in hemelsnaam schoenen (ja ik weet het , dat zou in mijn geval wel wat vaker mogen)?  En wat was ook alweer mijn gebruikernsaam voor die site? Of was dat mijn wachtwoord voor die andere site... Ik weet het niet meer...

 

De knop van 300 miljoen dollar

User Interface Engineering, een amerikaans bedrijf dat usability onderzoeken doet voor serieus grote klanten, heeft het gedrag van bezoekers aan een grote e-commerce website onderzocht en liep hier ook tegenaan.  Nieuwe bezoekers waren verplicht om, alvorens ze de transactie konden voltooien (checkout), een account aan te maken met een gebruikersnaam en wachtwoord.

 

Hier hadden ze geen zin in, zo liet 1 bezoeker weten :  "I'm not here to enter into a relationship. I just want to buy something.".  Voor bestaande klanten werkte het ook niet, want er was maar een erg kleine groep die hun gebruikersnaam / wachtwoord voor de site nog wisten : irritatie dus. Later, toen men de database van de website nader onderzocht bleek dat meer dan 45% van de geregistreerde gebruikers meerdere accounts had aangemaakt --> we rest our case. 

 

De oplossing ?  U.I.E. hernoemde het "register" knopje in "continue" en haalde het verplichte karakter van de registratie af ("You do not need to create an account to make purchases on our site. Simply click Continue to proceed to checkout. To make your future purchases even faster, you can create an account during checkout."). 

 

Het resultaat was een stijging van het aantal aankopen van 45%. Dat vertaalde zich in een behoorlijk bedrag voor deze e-commerce website, een stijging van $15 miljoen in de eerste maand en $300 miljoen in het eerste jaar!

Zie : http://www.uie.com/articles/three_hund_million_button

 


Post your comment

Comments

  • Vermoedelijk gaat dat nog wel even duren. Parallel aan de discussie omtrent usability , woedt er momenteel een oorlog tussen Facebook / Twitter / Google / Microsoft / OpenID en nog een paar anderen om de authenticatie-standaarden (hoe weet ik wie jij bent die je zegt dat je bent ?). Deze strijd moet eerst worden beslecht voordat we een grote stap kunnen zetten.

    Posted by Lars, 21/06/2010 10:25am (7 years ago)

  • Mooie knop, herkenbaar verhaal. Ik hoop dat dat 'niet-registreren' snel een feit is. Hoe snel wordt dit opgepikt denk je?

    Posted by maria, 18/06/2010 3:51pm (7 years ago)

RSS feed for comments on this page | RSS feed for all comments