It's all about the content, baby!

  • Posted by Stacey on 27 February 2012
    |
    0 Comments
    |

Zo, dat was weer eens een zware bevalling, zo'n vernieuwde site. Waar wij iedere keer op blijven hangen (en dat zien we ook vaak bij onze klanten) is de content. Wat blijft dat toch enorm lastig om kort maar krachtig samen te vatten wat je doet en waarom je anders bent dan anderen. We kennen de regels wel van internet teksten schrijven, maar ze toepassen maakt schrijven alleen maar lastiger.

Verwijder alle overbodige woorden

"Get rid of half the words on each page, then get rid of half of what’s left. —krug’s third law of usability"

Als we een uur de tijd hadden om een presentatie te geven, dan vermoed ik dat we alles wel redelijk duidelijk over de buhne zouden krijgen. Ook als we een 5 à 6 A4-tjes zouden mogen volschrijven zou het wel lukken. Maar die aandachtspanne is er vaak niet met presentaties, en ook niet met teksten. Zeker niet met online teksten. Bezoekers willen snel een indruk hebben, ze scannen wat, vinden wat ze zoeken, en dan is het oordeel geveld.

Nee, we moeten het echt kort houden, maar wel genoeg informatie geven. Lastig.

Vriendelijkheid vs. open deuren intrappen

De neiging bestaat vaak om erg "uitleggerig" te worden in site tekst. "Welkom op de website van.." is zo'n open deur uit de oude doos, maar we zien 'm soms toch nog. Ook "klik hier" of "klik hieronder" en dergelijke instructies zijn veel voorkomende open deuren die zonde zijn van de schaarse ruimte, en voegen niks toe. Ze weten wel op wiens site ze terecht zijn gekomen, en ze weten wel waar ze moeten klikken (anders is er iets ernstig mis met de usability).

We moeten juist duidelijk maken waarom ze verder moeten kijken op de site, wat hebben we te bieden dat een ander niet heeft, en wat is er zo aantrekkelijk aan dat artikel dat ze verder willen klikken. Moeilijk, maar effectief.

Mensentekst vs. SEO

Google is voor ons niet prioriteit nummer een. Begrijp me niet verkeerd, Google is erg belangrijk, en we worden redelijk goed gevonden door Google. Maar het is een illusie te denken dat we gevonden gaan worden op woorden als webontwikkeling, online strategie, of zelfs webdesign. Die zijn - net als de zoekwoorden vliegtickets, email marketing, en alle porno-gerelateerde woorden - wel een beetje verzadigd. Dan zit je als koren tussen het kaf.

Met de teksten moeten we vooral bezoekers aanspreken, de zoekrobots komen vanzelf wel als de inhoud goed genoeg past bij wat mensen zoeken.

Alle regels volgen was moeilijk genoeg. We zullen vast nog het een en ander aanpassen de komende tijd. En nu maar hopen dat we de tekst inhoudelijk ook goed hebben aangepakt.


Post your comment

Comments

No one has commented on this page yet.

RSS feed for comments on this page | RSS feed for all comments