Reken je rijk

  • Posted by Lars on 19 January 2012
    |
    0 Comments
    |
School

Het nut van wiskunde zag ik vroeger op school nooit zo in.  Goed was ik er ook niet in, maar moest het in mijn pakket houden omdat ik vast van plan was 'iets met computers' te gaan doen ((ja inderdaad, ik ben zo'n ouderwetse nerd uit het tijdperk dat je nog iets te kiezen had (zoals een MSX) en nog vreemd werd aangekeken als dat (computers dus) je hobby was).  En als je die kant op wilde , ja ,  dan had je natuurlijk veel wiskunde nodig. Natuurlijk.....Anyway, dat het gebrek aan elementaire wiskundige kennis 1 van de oorzaken van het hoge amerikaanse benzineverbruik zou kunnen zijn , nee , dat had ik niet voorzien.

 

Prius

2 Professoren van Duke University 'forensten' al een tijdje met een Hybrid tussen werk en woning en raakten in de ban van de MPG meter in de auto (MPG = Miles Per Gallon: in de V.S. de standaard verhouding om het benzineverbruik van een auto mee uit te drukken). Door elkaar rekenraadseltjes voor te schotelen, ontstond de hypothese dat het MPG getal enorm misleidend kan uitpakken en consumenten doet geloven dat het verbruik van een auto linear afneemt proportioneel aan de hoogte van de MPG.  Om dit te kunnen bewijzen deden ze onderzoek onder "normale" consumenten en de uitkomsten waren ontluisterend.

 

 

"People presented with a series of car choices in which fuel efficiency was defined in miles per gallon were not able to easily identify the choice that would result in the greatest gains in fuel efficiency.

For example, most people ranked an improvement from 34 to 50 mpg as saving more gas over 10,000 miles than an improvement from 18 to 28 mpg, even though the latter saves twice as much gas. (Going from 34 to 50 mpg saves 94 gallons; but from 18 to 28 mpg saves 198 gallons)."

 

De Oplossing

Men doorziet niet dat b.v. verbetering van 14 naar 20 MPG twee keer zoveel brandstof bespaard dan een verbetering van 33 naar 50 MPG. De gemiddelde auto-consument kan dus (mede) dankzij het veel gebruikte MPG getal totaal niet beoordelen met welke keuze de grootse besparing in benzine-verbruik wordt gerealiseerd. De onderzoekers stellen voor om over te schakelen naar Gallons per 10.000 Miles. De verwachting is dat dit de acceptatie van zuinige auto's doet vergroten.

 

Niet ver genoeg

Als je toch bezig bent, maak het dan ook af, denk ik dan.  Als je het rekenen dan toch eenvoudiger wil maken ,dan pleur die miles,gallons,inches,yards,pounds en acres dan ook maar direct overboord !  Leuk , die gallons per 10.000 Miles , maar het blijven absurde grootheden die nou niet bepaald uitnodigen tot een lekker potje hoofdrekenen. Zo bevinden zich in 1 mile welgeteld 1760 yards , en 1 yard bestaat op haar beurt weer uit 36 inches.  Reken even lekker door en dan kom je erachter dat 63.360 inches een mijl maken.  Logisch toch ? Dit gaat toch helemaal nergens over ?   Ze hebben er in de V.S. zelfs een conversie-tabel voor nodig !

Koken in de V.S. is om dezelfde reden een onwerkelijke ervaring.  Omdat men nooit heeft geleerd om fatsoenlijk met het metrische systeem te werken , rekenen ze alles maar om naar cups, table- en teaspoons.  Links een amerikaans lijstje ingredienten , rechts een nederlands lijstje.

4 Tablespoons cake flour
4 Tablespoons sugar
2 Tablespoons cocoa
1 Egg
3 Tablespoons milk
3 Tablespoons oil
1 Mug
125 gr. zelfrijzendbakmeel
90 gr. gedroogde kokos,
125 gr. basterdsuiker,
125 gr. boter gesmolten.
20 gr. boter,
400 gr. gezoete gecondenseerde melk
150 gr. pure chocolade gehakt,
20 gr. plantaardige margarine.

 

 


Post your comment

Comments

No one has commented on this page yet.

RSS feed for comments on this page | RSS feed for all comments